Sahrami

Keskustelua muille alueille sopimattomista kasveista ja yhdisteistä.
MantaRay

Sahrami

Post by MantaRay »

Ajattelin aloittaa tälle yrtille/kasville oman topikin tänne.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sahrami
http://en.wikipedia.org/wiki/Saffron

Eli aiheena sahrami (eng. saffron), oletteko kokeilleet, millaisia vaikutuksia saitte?
Itse söin tänään gramman tätä tyhjään vatsaan ja täytyy sanoa, että perkeles tällä aineellahan voisi olla jopa viihdepotentiaalia :D
Kallista se on kun mikä, mutta vaikutukset bluelightia lainaten ovat juuri hiukan MDMAmaiset / methylonen kaltaiset (ei omaa kokemusta methystä).
Yli 1,5g ei kehoteta nautittavaksi kerralla, koska kasvilla on toksikologisia vaikutuksia.
Nautintatapa: Itse tein niin että otin 500mg erissä suuhun ja imeskelin/mussuttelin noin 10-15 min ja lopuksi nielin.
Vaikutukset alkoivat siinä noin tunnin kuluttua ja kestivät noin 2h.
Dreamer
Psykonautti

Re: Sahrami

Post by Dreamer »

Kaippa tuota voisi kokeilla ja myöhemmin kertoa vähän vaikutuksista.
Söitkö ihan kaupan maustehyllystä haettua vai ostitko jostain muualta?
MantaRay

Post by MantaRay »

Dreamer wrote:Kaippa tuota voisi kokeilla ja myöhemmin kertoa vähän vaikutuksista.
Söitkö ihan kaupan maustehyllystä haettua vai ostitko jostain muualta?
Sellaisia punaisia rihmoja mussuttelin. Itämaisesta kaupasta otettua irtotavaraa, kallista ku mikä, mutta toimi.
Erään tunnetun maustevalmistajan, kauppojen hyllyiltä löytyvä, sahrami toimii kuulema myös erinomaisesti.

Lainausta vielä sinivalosta:
"I ate 80 threads last night and it hit me so hard. It reminded me exactly of methylone. Peaking after about 40 minutes then slowly dissipating

all up lasted around 2 hours."
Lautturi
Lepakko

Post by Lautturi »

Epru0 wrote:Ajattelin aloittaa tälle yrtille/kasville oman topikin tänne.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sahrami
http://en.wikipedia.org/wiki/Saffron

Eli aiheena sahrami (eng. saffron), oletteko kokeilleet, millaisia vaikutuksia saitte?
Itse söin tänään gramman tätä tyhjään vatsaan ja täytyy sanoa, että perkeles tällä aineellahan voisi olla jopa viihdepotentiaalia :D
Kallista se on kun mikä, mutta vaikutukset bluelightia lainaten ovat juuri hiukan MDMAmaiset / methylonen kaltaiset (ei omaa kokemusta methystä).
Yli 1,5g ei kehoteta nautittavaksi kerralla, koska kasvilla on toksikologisia vaikutuksia.
Nautintatapa: Itse tein niin että otin 500mg erissä suuhun ja imeskelin/mussuttelin noin 10-15 min ja lopuksi nielin.
Vaikutukset alkoivat siinä noin tunnin kuluttua ja kestivät noin 2h.
Sahrami liukenee suussa välittömästi, jotain sähjöjohdonpätkiä olet imeksinyt.
Joku vetänyt sua höplästä aika huolella...

Vois kuvitella että edes maalaisjärjen valossa mausteena ei käytetä lankamaisia objekteja joiden pureskelu on kova urakka.
Kait vedit jenkemiä pari gallonaa palanpainikkeeksi?
Niin, teen jäätä toisinaan, se ruokani sulattaa.
Jos tahtoisit paljon sulattaa, sinä oppisit jäätäni rakastamaan.
About
Tuppisuu

Post by About »

Lautturi wrote: Sahrami liukenee suussa välittömästi, jotain sähjöjohdonpätkiä olet imeksinyt.
Joku vetänyt sua höplästä aika huolella...

Vois kuvitella että edes maalaisjärjen valossa mausteena ei käytetä lankamaisia objekteja joiden pureskelu on kova urakka.
Kait vedit jenkemiä pari gallonaa palanpainikkeeksi?
Käytetäänhän mausteena mm. kasvien lehtiä kokonaisina. Hyvänä esimerkkinä toimii laakerinlehti. Mokomat otetaan sitten valmiista safkasta veke tai syödään. Kukin taaplaa tavallaan. Lisäksi ruoan kypsentäminen saattaa tehdä myös mausteista helpommin syötäviä...
Maalaisjärjellä tämäkin päätelty.
PahaArkkitehti
Psykonautti

Post by PahaArkkitehti »

Kaikkea sitä pitääkin kokeilla... 0,9 g otettiin kaverin kanssa molemmat. Itsellä tuntui jotenkin häviävän suusta se sahrami, kun sitä pureskeli. Saatoin nieleskellä vahingossa. Ehkä 5 minuuttia kerkesin pitää suussa ennen kuin nielin loputkin. Kaveri taas sai pyöriteltyä annostaan suussa sen noin 15 minuuttia.

Jotenkin tuntui kuin vaikutukset olisivat alkaneet viimeistään 20 minuuttia annoksen ottamisen jälkeen. Saattoi olla kyllä placeboakin... Ehkä 40 minuutin jälkee olo oli jotenkin rentoutuneempi. Mitään ekstaasiin verrattavia oloja en kyllä ainakaan itse huomannut. Kävellessä oli ehkä jotenkin kevyempi olo, päässä tuntui erittäin pientä huimausta ja mieliala saattoi hieman kohota.

Omalla tavallaan ihan mukava olo. Ehkä hieman samanlainen kuin todella miedossa pilvessä. Vaikutus tuntu tosin melko lyhyeltä. Ehkä tunti.

Voi olla ihan kokeilemisen arvoista, mutta itse en ainakaan kokisi sahramilla olevan juurikaan viihdekäyttöpotentiaalia.
Jun
Psykonautti

Post by Jun »

Jep, tuli kokeiltua tuo. Sahrami oli Istanbulista tuotua, hyvä laatuista oranssia/punaista. Painosta en tiedä, mutta yhteensä noin ruokalusikallisen annoin lillua suussa noin 5-10min. Hieman vastaanvanlaista olotilaa havaittavissa kun edellisessä viestissä. Tuollaisenaan kyllä täysin turha, ulkomaisilta foorumeilta lueskellut, että laadulla ja tuoreudella on suuri merkitys vaikutuksen kannalta.
PahaArkkitehti
Psykonautti

Post by PahaArkkitehti »

Meillä tuo sahrami oli ilmeisesti Turkista tuotua. Sellaista punaista kuivattua hmm... Maustetta. Sellaisia kuitumaisia pätkiä.

Se kaveri joka kokeili myös sanoi, että voisi olla jonkinlaista viihdekäyttöpotentiaalia.
PahaArkkitehti
Psykonautti

Post by PahaArkkitehti »

Juustokumina toimii näköjään samalla tavalla kuin tuo sahrami, niin kuin jossain luvattiinkin. Piti ostaa kaupasta, kun ei maksanut kuin 88 senttiä / 25 g.

1,5 g lasiin ja hiukan vettä. Sekoitus ja kurkusta alas. En osaa sanoa kuinka kauan meni, mutta pitkälti samanlaiset olot tuli kuin sahramista. Nyt oli vaan ehkä hieman helpommin havaittavistta, kun osasi ennustaa vaikutuksia.

Ensin mieliala kohosi hieman. Pakko pidätellä hymyä, ettei näyttäisi kavereiden silmissä ihan hölmölle. Tuli jotenkin hieman hitaampi ja jumisempi olo. Sitten alkoi päässä tuntua jotenkin kevyemmälle. Siis pään sisällä... Ei pää niinkään. Sitten tuli sellainen mukavan veltto ja rentoutunut lötköolo. Omilla alkoholitoleilla voisin verrata sellaisen 3-4 oluen tuomaan oloon, mutta päässä ei tunnu tippaakaan alkoholimaiselle...

Pitkään ei vaikutusten huippu kestänyt. Sen jälkeen otin vielä gramman lisää, mutta olo pysyi lähinnä sellaisena rentoutuneena. Siihen nähden, että kahvia olin juonut, tuo juustokumina rentoutti yllättävän paljon.

Ei tältäkään kannata liikoja odottaa. Että kyllä psykebileisiin lähtiessä on parempi kaivella ne mämmit esille ja jättää se juustokumina sinne maustekaappiin tortillojen maustamista varten. Ehkä helpottamaan nukkumista luonnollisena lääkkeenä... Tiedä sitten auttaako oikeasti paskan vertaa.
Poppy
Lepakko

Post by Poppy »

Mä luulen, että nää luulot sahramin aktiivisuudesta liitty safroliin. Siitä on kuitenkin vielä pitkä ja suht. monimutkainen matka päihteeksi.
Touchet
Moderator

Post by Touchet »

Poppy wrote:Mä luulen, että nää luulot sahramin aktiivisuudesta liitty safroliin. Siitä on kuitenkin vielä pitkä ja suht. monimutkainen matka päihteeksi.
Osa spekulaatioista varmaan koskee safrolia (arvatenkin, koska sitä voidaan käyttää lähtöaineena MDMA:n valmistuksessa), mutta käytännössä aktiiviset ainesosat ovat ihan muita ja niiden aktiviteetista on vahvaa näyttöä.

Sahrami saa makunsa safranaalista, yhdentyyppisestä monoterpeenistä, jolla on todettu olevan GABA-agonistista ja opioidinergistä vaikutusta. Safranaalia on myös juustokuminassa. Värinsä sahrami saa krosiiniksi nimitetystä karotenoidista, jolla on vaikutusta muistiin ja oppimiseen, sekä krosetiinia, joka näyttää toimivan fyysistä suorituskykyä boostaavasti.

Itse olen diggaillut ottaa tuollaisia yli gramman annoksia sahramia suun limakalvoilta imeytettynä. Vaikutus alkaa noin 15 minuutissa ja kestää kolme tuntia. Melko pliisua, mutta ihan pätevää joissakin tilanteissa ja jonkin muun kylkiäsenä annosteltuna.

Toteutin avustajani kanssa myös kokeen, jossa nautin kapseloituna joko sahramia tai korianteria, tietämättä kumpaa syön. Sahramin vaikutus oli selkeästi tunnistettavissa.
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
— Professori Louis Lewin, 1924
Poppy
Lepakko

Post by Poppy »

Totta. On sahramin lääkinnällinen teho tiedetty jo kauan ja en kiistä sitä etteikö sahramilla ja muilla vastaavilla mausteilla ja juurilla olisi vaikutusta esim. masennuksen hoidossa. Ongelmaksi ehkä muodostuu mahdollinen toksisuus terapeuttisilla annoksilla ja hinta. Lähinnä tarkoitin vertailuja MDMA:n vaikutuksiin, mitä nettihuhuissa raportoidaan. Epäilisin että ne liittyy nimenomaan MD-kytkökseen. Pitäisin mahdollisena, että sahrami voi nostaa mielialaa, mutta vertaaminen MDMA:han on kyllä mielestäni kaukaa haettu.
dopE
Lepakko

Post by dopE »

hirveän makusta tää ainaki on jos ei muuta...:D 2g äsken kippasin suuhun, saa nähä sanooko mitään. aika typerältä touhulta vaikuttaa :D
Soppaluu
Lepakko

Post by Soppaluu »

Eikö tää tuu aika saatanan kalliiksi.
Touchet
Moderator

Post by Touchet »

Soppaluu wrote:Eikö tää tuu aika saatanan kalliiksi.
Tulee. Se itsessään päihdyttää ja lisää kokemuksen arvoa.

Eihän herskakaan ole kovin kummoinen opioidi eikä MDMA kovin ihmeellinen stimulantti-psykedeelikombo, mutta ne on arvokkaita.

Hyvistä päihteistä voi hakea arvokkuutta. Halvimpien mahdollisten päihteiden käyttäjillä ei ole minkäänlaista tyyliä.

Itse käyn ruokaostoksillakin mielummin Stockmannilla tai Sokoksella kuin perusmarketeissa. Kalliiksi tulee, mut mut. Niistä saa sahramiakin.
3p7kks.jpg
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
— Professori Louis Lewin, 1924
piisamirotta

Post by piisamirotta »

soppaluu wrote: Eikö tää tuu aika saatanan kalliiksi.
Jos viihteilee pääosin sahramilla niin ei tämä hirveän kalliiksi tule.

1,5g sahramia paikallisessa smarressa maksoi 8,70. Kerran viikossa otettuna tällä annoksella lysti kustantaa kuukaudessa pyöreät 35 euroa. Mulle tuo tuntuu kohtuulliselta, moni mun tutuista käyttää päihteilyynsä paljon enemmän kuin 35 euroa.

Toinen syy minkä takia tuo 35 euroa kuukaudessa sahramista tuntuu kohtuulliselta on se, että yksinkertaisesti pidän sahramin vaikutuksista. Rauhoittaa enemmän ja pidempään kuin kamomillatee ja muut yleiset, selkeästi rauhoittavan vaikutuksen omaavat yrtit. Ei koukuttavuutta ajatellen kuitenkaan yllä bentsojen/opiaattien tasolle.

Sahramin rauhoittavalla vaikutuksella en tarkoita lamaavan rauhoittavaa vaikutusta. Jos sitä pitäisi johonkin yleisesti päihteeksi ymmärrettävän tavaran oloihin verrata, sanoisin sahramin rauhoittavan vaikutuksen muistuttavan pienen subuannoksen tuomaa rauhallisuutta. Pystyy liikkumaan tai puhumaan jos haluaa, mutta sängyllä levyttely hyvän musan parissa toimii myös.

Mä en nauti sahramia koskaan sellaisenaan. Teepussista saa kelvollista harsokangasta sahramin nauttimista varten. Kaadan alkuperäisen sisällön talteen, leikkaan kankaasta sopivan kokoisen palan, kaadan sahramit keskelle, taittelen reunat kiinni ja sidon paketin päät teepussista ylijääneillä naruilla kiinni.
CharlieBigPpotato
Kameleontti

Post by CharlieBigPpotato »

Tämä vaikutti ihan kiinnostavalta, eli tutkimuksessa vertailtiin sahramia ja tavallisinta ADHD-lääkettä metyylifenidaattia, johtopäätös oli että molemmat auttoi yhtä hyvin keskittymiseen. Testasin itse n. 0.1g annoksella, ja kyllähän toi toimi.

Saffron: A Promising Herbal Treatment of ADHD - Saffron may be as effective as methylphenidate
https://www.psychologytoday.com/us/blog ... tment-adhd

Masennukseen yms kanssa tutkittu. Tässä vaikutti olevan aika kova yhteenveto.

The effects of Crocus sativus (saffron) and its constituents on nervous system: A review
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4599112/
If the falling tide can turn and then recover, all alone we must be part of one another