Lagochilus inebrians

Keskustelua muille alueille sopimattomista kasveista ja yhdisteistä.
Herbsman
Karvakuono

Lagochilus inebrians

Post by Herbsman » Sat 10 May 2008, 19:42

Inebriating mint, Turkistan mint, intoxicating mint... Monta nimeä on ainakin tällä kasvilla. Tietoa on sitten tarjolla sitäkin vähemmän, lähes joka paikassa kerrotaan, että "ommuute vaan vähän tietoa tästä juu".

Mielenkiinnostuin kuitenkin ja menin tilaamaan pussukan siemeniä. Noin psinen siemenen kokoisia, tummanruskeita mötiköitä, joissa on paksummassa päässä valkea karvatuppo. No, itämään näitä sitten. Kivivillassa ei mitään tulosta, turpeessakin itämisprosentti oli sanalla sanoen paska. Yli 20:stä siemenestä kaksi on itänyt tähän mennessä. Riemu oli suuri, kun ensimmäinen pikku kasvi nosti päätään ruukussa. On se joka kerta pieni ihme.

Itse kasvi kasvaa kovin hitaasti, mitään lannoitetta en ole sille antanut peruslannoitetun turpeen valmiiksi sisältämien lisäksi. Kasvatti aluksi pyöreät sirkkalehdet, vähitellen alkaa puskea myös juovikkaita, karvaisia "oikeita lehtiä". Kasvi tuntuu tykkäävän viileästä ja varjoisasta ympäristöstä: aurinkoisena päivänä alkaa riiputtaa lehtiään, vaikka turve on märkää, mutta varjoisina päivinä kukoistaa. Ikkunalaudalla olen pitänyt ilman kummempia lisävaloja, ei nattia tähän vuodenaikaan tarvitse.

Yhdessä vaiheessa pelkäsin jo tappaneeni kasvin, kun idätysastiasta oikeaan ruukkuun siirtäessa tulin ruhjoneeksi tuota nakkisormillani. Onneksi kuitenkin selvisi. Seuraava taimi päätynee vesiviljelyyn: nopeampi kasvutahti olisi paikallaan.

Kuten arvata saattaa, kasvin psykoaktiivisista ominaisuuksista en osaa tässä vaiheessa sanoa juuta enkä jaata, mutta kyllä sekin päivä vielä koittaa. Sen aika on sitten myöhemmin.

Dagga
Apteekki

Re: Lagochilus inebrians

Post by Dagga » Sat 10 May 2008, 21:01

Joo, itsekin noita tilasin, siemenet tykkää kuulemma n. neljän viikon kylmäkäsittelystä jääkaapissa, itsellä tulee just kohta aika täyteen.
Image

Herbsman
Karvakuono

Post by Herbsman » Wed 21 May 2008, 22:24

Nyt iti lisää pikkuisia, joista yhden nakkasin bubbleriin. pH johonkin kuuden paikkeille ja mieto ravintoliuos. Ihan hakuammuntaa on vesiviljely kun yhtään ei tiedä minkälaisessa maaperässä ne siellä missälie kasvaa.

Mutta taivaallinen tuoksu lähtee niistä lehdistä kun koskettaa!

Dagga
Apteekki

Post by Dagga » Wed 21 May 2008, 23:07

Mä otin siemenet vihdoin pois jääkaapista n. viiden viikon jälkeen, tai kuuden. 4-6 viikkoa tais itseasiassa olla se aika minkä luin ohjeista, olivat siis kosteassa mullassa siellä. Kuinka syvälle multaan sinä upotit siemenesi Herbsman? Mä laitoin ne parin mm syvyyteen.
Image

Herbsman
Karvakuono

Post by Herbsman » Fri 23 May 2008, 12:46

Dagga wrote:Mä otin siemenet vihdoin pois jääkaapista n. viiden viikon jälkeen, tai kuuden. 4-6 viikkoa tais itseasiassa olla se aika minkä luin ohjeista, olivat siis kosteassa mullassa siellä. Kuinka syvälle multaan sinä upotit siemenesi Herbsman? Mä laitoin ne parin mm syvyyteen.
Noin sentin syvyyteen laitoin. Aika kauan tosiaan sai itämistä odotella, mutta nyt noita on alkanut puskea enemmän. Minkäslaiset ohjeet nuo on, löytyykö Internetistä vai tuliko siementen mukana?

Dagga
Apteekki

Post by Dagga » Sun 25 May 2008, 21:03

Nettisivuilla mistä ostin ne oli ohjeet, ymmärrettävistä syistä en voi julkaista linkkiä! :)
Care and cultivation Seeds enter dormancy shortly after harvest and need either chemical or cold stratification for germination. Seeds are put in a plastic bag with moist sand in the refrigerator for 4-6 weeks. After this, they can be sown like normal. Soaking seeds in 500-1000ppm GA3 overnight can be used in place of cold stratification, giving a similar or slightly better germination rate.

Use a well drained potting mix (perlite:potting mix:washed river sand:gravel) or a seed raising mix (peat moss and perlite), place seeds 5-10mm under the surface and keep moist until germination in 1-2 weeks. Once they are up, move the pot to a full sun location if not there already.

Dislikes cold and wet winters, keep relatively dry during cold periods. Can also succumb to humid and hot summer weather. Drought tolerant once established, fertilise moderately over the warmer months. Trim back after flowering (spring/summer) to encourage new fresh growth.
Image

Persoona
Karvakuono

Post by Persoona » Wed 23 Sep 2009, 20:35

Onko tälle kokemuksia käytössä, erityisesti teenä nautittuna kiinnostaisi tietää.

^Gangsteri^
Apteekki

Post by ^Gangsteri^ » Sun 24 Nov 2019, 15:11

Ohoh... Olempa myöhässä.
Nyt kun olen taas alkanut kiinnostumaan luonnonyrteistä, on tämä kasvi jäänyt jotenkin täysin
huomaamatta. Kiinnostaisi tietää suomen psykonauttien kokemuksia tästä kasvista. Todellakin!
Nyt kun uskalsin aloittaa MAO-A-lääkityksen masennusoireiluun, ja pystyin vihdoin ja viimein viskaamaan
SSRI:t hevon kuuseen, niin olen tietenkin tarkkana jopa lisäravinteista mitä voin nyt ottaa, ja tähän
päätökseen pääsin kun lopetin senkin VIHDOIN sen pirullisen A:n käytön, minkä kanssa tämä Moclobemidi ei
sovi (meinas henki lähteä kerran kun vahinko). Se siitä, mutta voisi hyvin buustaa mietoja luonnonyrttejä!
Lesson number one: Don't underestimate the other guy's greed!
Lesson number two: Don't get high on your own supply.